Over de Guldensporenslag is zo veel geweten, omdat het zo een belangrijke en impactvolle gebeurtenis was. Reeds kort na de de slag werd er over verhaald in diverse kronieken. In enkele van die manuscripten zijn er miniaturen terug te vinden, waaronder zelfs enkele die de Guldensporenslag illustreren.
Op deze pagina presenteren we de ons bekende miniaturen. We nodigen u graag uit om ons op de hoogte te brengen indien u weet hebt van miniaturen met dit onderwerp die hier nog niet worden weergegeven.
Dit is een van de vroegste voorstellingen van de Guldensporenslag, uit het eerste kwart van de 14de eeuw. Aanvoerder Artois wordt net van zijn paard getrokken, herkenbaar aan het dekkleed van zijn paard met de Franse lelies. De ridder achter Artois zou Jan van Renesse kunnen zijn die een gouden leeuw op veld van keel droeg, beladen met gouden blokjes (die hier niet zijn weergegeven). Maar dan staat hij wel te vechten aan de verkeerde kant...
Let op de Vlamingen aan de rechterkant. Twee goedendags worden geheven om te laten neerkomen op de aanstormende ridders. De miniatuur oppert dat de Vlamingen opgesteld stonden achter een karrenrij, die gesuggereerd wordt door de wielen die zichtbaar zijn voor hun stelling.
Ook dit is een vroege voorstelling van de Guldensporenslag, uit het eerste kwart van de 14de eeuw. Het rechtergedeelte dat spijtig genoeg zwaar beschadigd is stelt de slag zelf voor. De drie banieren rechts zijn van het Franse leger. We zien Frankrijk met de lelies, Henegouwen met de zwarte leeuw en nog een zilveren leeuw op rood veld. Er worden tegenover hen Vlaamse ridders te paard afgebeeld, bijgestaan door Vlaams voetvolk gewapend met goedendags, waaronder een monnik!
Vanuit de stadspoort komen soldeniers die banieren dragen. Geheel links worden enkele soldeniers gezegend door een priester, waarvan nog net de zegenende hand zichtbaar is.
Tweede kwart van de 14de eeuw. Vanuit heraldisch standpunt is dit een van de interessantere voorstellingen van de Guldensporenslag. Aanvoerder Artois is hier duidelijk herkenbaar, met zijn correcte blazoen van Frankrijk met een barensteel van keel, waarvan elke hanger beladen is met drie kasteeltjes van goud.
De ridder net achter Artois is kanselier Pierre Flote, die net als Artois ook zou sneuvelen in de veldslag. Hij is herkenbaar aan zijn wapenkleed, gedwarsbalkt van zes stukken goud en lazuur. Dit manuscript was ooit in bezit van de nakomelingen van Pierre Flote.
Tweede kwart van de 14de eeuw. De Vlamingen en de Fransen zijn duidelijk herkenbaar aan hun respectievelijke vaandels. Let op de weergave van de beek waarin de Fransen vallen. De goedendag wordt hier weergegeven als een soort pikhouweel. Enkele kroniekenschrijvers hadden wel opgevangen dat de Vlamingen een speciaal wapen gebruikten, maar waren niet goed op de hoogte hoe het er nu precies uit zag.
Midden 14de eeuw. Van aanvoerder Artois ontbreekt het blazoen op zijn schild, maar hij draagt wel een kroon op zijn helm. Let op de grote, bijna exotische schilden van de Vlamingen te voet.
Midden 14de eeuw. Aanvoerder Robert van Artois wordt hier voorgesteld als de koning. De barensteel ontbreekt op zijn wapenkleed en hij draagt een kroon op zijn helm. Let op de grote targe (groot infanterieschild) die de voorste Vlaming vast houdt.
Midden 14de eeuw. Ook hier wordt aanvoerder Robert van Artois voorgesteld als de koning. De Vlamingen worden eigenaardig genoeg ook te paard afgebeeld. Het wapenschild van de voorste Vlaming lijkt een fantasieblazoen te zijn. Let op de strijdhamer die boven het Vlaamse leger uitsteekt, die waarschijnlijk een verbasterde goedendag moet voorstellen.
Midden 14de eeuw. En weer een voorstelling van aanvoerder Robert van Artois als de koning. Let op de wapens van de Vlamingen. De goedendags zijn verworden tot pieken met een brede onderrand. Ook worden er twee grijpklauwen weergegeven waarmee de ridders van hun paard zouden getrokken worden.
Midden 14de eeuw. Een grisaille miniatuur van de slag. De goedendags zijn hier verworden tot strijdbijlen.
Late 14de eeuw. Wat opvalt aan deze miniatuur is dat niet alleen de Vlamingen, maar ook de Fransen te voet vechten. Hier worden de goedendags voorgesteld als lange pieken met een extra hamer aan toegevoegd.
Late 14de eeuw. Ook hier wordt aanvoerder Robert van Artois voorgesteld als de koning.
Vroege 15de eeuw. Deze miniatuur toont de strijd zoals ze tegenwoordig bij de meeste mensen bekend is, bijna als in een stripverhaal. De Vlamingen strijden te voet aan de boord van de beek, waar de Franse ridders in storten en afgemaakt worden.
Vroege 15de eeuw. Ook hier de klassieke visie van de Franse ridders die zichzelf te pletter rijden in de beek en eenvoudig door de Vlamingen konden afgemaakt worden. Dat dit niet strookt met de werkelijkheid leest u in de andere pagina's van deze webstek.
Dit is een miniatuur uit de latere 15de eeuw. In de achtergrond wordt de stad weergegeven, terwijl de Vlamingen opgesteld staan aan de abdij links. Let er op hoe de goedendag rechts onderaan helemaal verworden is tot een zware mokerhamer!
Deze mainiatuur is een zo goed als één op één copie van de bovenstaande. De figuren zijn dezelfde en de verschillen zijn enkel in de details te bemerken.
Late 15de eeuw en minimalistisch in de weergave van de strijd. Let er op dat in deze miniatuur de Vlamingen blijkbaar ook te paard vechten.
Dit is een miniatuur uit circa 1500. De Franse ridders in de achtergrond lijken te aarzelen om aan te vallen.
Circa 1500. Dit is een van de meest uitgewerkte miniaturen rond de Guldensporenslag. Veel detail wordt getoond, zoals veel strijders, heel wat heraldische kenmerken en weergave van topografie zoals de beek waarin de Franse ridders vallen, de burcht (achteraan) en de stad Kortrijk (linkerkant)
Aan de Vlaamse kant wordt op het vaandel de Naamse leeuw getoond, met een rode schuinbalk. Een verwijzing naar aanvoerder Gwijde van Namen. Aan de Franse kant zijn de drie vaandels van links naar rechts Artois (aanvoerder Robert van Artois), Melun (maarschalk Simon van Melun) en Bourbon (Robert van Clermont, die later de eerste hertog van Bourbon werd).
Van de volgende miniaturen werd op een bepaald moment gedacht dat het voorstellingen waren van de Guldensporenslag, of is de context in het manuscript niet helemaal duidelijk om een zekere determinatie op te leveren.
Circa 1400. Deze miniatuur is niet eenduidig toe te wijzen aan de Guldensporenslag. De duidelijke stroom die getoond wordt verhoogt de kans dat het toch wel het geval zou kunnen zijn, maar de Fransen lijken zich terug te trekken.
Circa 1400. Van deze miniatuur werd lang gedacht dat zij de Guldensporenslag voorstelt, weer vanwege de stroom die er op afgebeeld staat. Maar de zeer prominente beschietingen met handbogen doen toch anders vermoeden. Ook dat de Fransen te voet vanuit hun tentenkamp vechten geeft aan dat dit niet de Guldensporenslag is. Het beeldt waarschijnlijk een Vlaams-Frans treffen uit in 1315.
Late 15de eeuw. Ook deze miniatuur werd lang beschouwd als een voorstelling van de Guldensporenslag. Echter, iedereen vecht te voet. Maar dat feit alleen hoeft niet van betekenis te zijn. In dit manuscript van de Grandes Chroniques wordt verder voor de Vlaamse oorlog geen andere miniatuur vertoond, waardoor het waarschijnlijker wordt dat dit een voorstelling van de Slag bij de Pevelenberg is, die de Fransen als een overwinning beschouwen.